الاثنين، 14 يونيو 2010

يوم المقال يكرم المرء او يقال :(

المقال مادة صعب وصفها في كلمتين هي تبان مادة جميلة لأي حد مش بيدرس لغة لكن هي مش كده خالص

اكتر امتحان مسبب رعب للدفعة كلها هو امتحان المقال

الصبح بدري اتصلت بداليا زميلتي واحنا الاتنين كنا خايفين من حاجة واحدة بس المقال يجيلنا عن مشكلة تقسيم مياة النيل ما بين الدول الأفريقية ومصر والسودان والمعاهدة أو الاتفاقية الأخيرة اللي مصر والسودان رفضوا التوقيع عليها ودول منبع النيل وقعوا عليها ومهتموش بمصر ولا بالسودان ! انا كتبت عن الموضوع ده قبل كده
مشربتش من نيلها ؟!

انا : ربنا يستر وميجيلناش موضوع النيل لأني قلقانه اوي منه

داليا : اه والله يا ايناس انا خايفة اوي لو المقال جه كده مش هنعرف نكتبه

انا : ان شاء الله خير ربنا معانا

ماما وصلتني الكلية واحنا في الطريق عدت من جنبنا عربية كانت مشغلة أغنية فيروز - " حبيبي بده القمر والقمر بعيد والسما عالية ما بتطالها الإيد " :) ولأني مؤمنة بإن مفيش حاجة في الدنيا بتحصل صدفة وفي علامات ربنا سبحانه وتعالى بيبعتهالنا علشان يقولنا رسالة
ففهمت ان الامتحان هيجي صعب طالما السما عالية والايد مش هتطولها !

دخلت الكلية وأحلى حاجة في الدنيا لما أول حاجة الصبح تشوف انسان انت ممتن ليه وبتحترمه جدا موجود في الكلية بتبقى الروح المعنوية في السما

المرة دي رحت اللجنة قبل الامتحان ب5 دقائق تقريبا ، مكنش في طلاب كتير وصلوا زي اول يوم
المراقبة برضه كانت طيبة أوي ودمها خفيف ، جابتلي ورقة الأسئلة حوالي 4 مرات وفي ال3 مرات الأولنيين اديت الورق لزميلاتي اللي جنبي لأني مش عايزة أشوف الأسئلة أصلا :) البنوتة اللي قاعدة قدامي جالها هيستيريا : وفضلت تسألني ايناس عارفة اي حاجة عن النيل - انا كنت لسه مقرأتش الأسئلة أصلا- المهم البنوتة بعد شوية هديت وبدأت تحل ، بصيت لورقة الأسئلة وأول سؤال اننا نكتب مقال عن
# مشكلة تقسيم مية النيل بين مصر والدول الافريقية#
قلبت الورقة ورجعت قرأتها تاني يمكن انا بحلم أو قرأت غلط او اي احتمال تاني غير ان السؤال ده بالذات يجي في الامتحان ! لكن كان فعلا ده أول سؤال !
شوية والمراقبة قالتلنا هو انتوا بتمتحنوا هنا من غير مراوح كل يوم ، انتوا مش دافعين فلوس المفروض يجيبوا لكم تكييف كمان فضحكت وقولتلها دي سونة علشان تهدي أعصابنا ونتسلق ونعرف نحل :) بعدها بشوية في ولد أغمى عليه وده الطبيعي بتاع الامتحانات


متأكده اني لو جبت الموضوع ده بالعربي لأي حد مش هيعرف يكتب فيه بالعربي لكن علشان احنا عباقرة - طبعا- :) المفروض نكتب في الموضوع ده مقال كامل ! وبعد المقال في سؤال تاني عايزنا نعدل في الجملتين الموجودين عندنا ، الجملتين هما :

He does not obey his parents.He does not succeed in whatever he does

الترجمة اللي مش حرفية : هو مش بيسمع كلام والديه . هو مش بينجح في أي حاجة بيعملها وبعد ما نعدل الجملتين هيبقوا

هو مش بيسمع كلام مامته وباباه علشان كده هو مش بينجح في أي حاجة بيعملها

وقتها الأذان كان بيأذن : فقلت بيني وبين نفسي يارب انا بسمع كلام ماما وبابا مش زي اللي في الجملة دي يبقى هنجح :)

طبعا طلعت من اللجنة قبل ما الوقت يخلص علشان محدش يسألني السؤال المشهور ها عملتي ايه في الامتحان :(

خرجت من الكلية وكان في انسانة بسيطة ومعاها بيبي كانت بتبيع مناديل ف وانا معدية المناديل بتاعتها وقعت فلميتهم واديتهم لها ، مش عارفة ليه الكل كان بيعاملها بإزدراء هي بتشحت منكو ! هي بتبيع مناديل المهم دعتلي دعوة حلوة : ربنا يريح قلبك ومشيت وانا ببتسم أصل لو ربنا ريح قلبي هموت لأن قلبي هيرتاح ويبطل دق :) ممكن تبقى دعوة ذو حدين

المادة الجاية ان شاء الله أدب عالمي مقارن - كاتبينها كده في جدول الامتحانات- comparative literature عن قصة حب وحكم كليوباترا
المفروض اني اترجم مشاهد من المسرحية الشعرية لأحمد شوقي مصرع كليوباترا وأقارنها مع المسرحية اللي بالانجليش ل درايدن All for love

وده اقتباس من الحاجات اللي المفروض اترجمها من عربي ل انجليزي علشان المقارنة
ده المشهد بتاع انتحار كليوباترا وهي بتكلم ثعبان الكوبرا اللي هيقتلها - هي انتحرت علشان كانت هتبقى اسيرة مش علشان الحب زي ما كتير معتقدين-


هلمي الآن منقذي هلمي وأهلا بالخلاص وقد سعى لي
شريت السم من فيك المفدى بسلطاني وزدت عليه من مالي
على نابيك من زرق المنايا شفاء النفس من سود الليالي
وبعض السم ترياق لبعض وقد يشفى العضال من العضال

المفروض اترجم الكلام ده من هيروغليفي متخفي في صورة عربي لإنجليزي ومشاهد تانيه من المسرحية :))
بعد الشعر ده عندهم حق يعملوا كليوباترا سجاير !
-----------------------
ع الهامش : انا قفلت التعليقات مؤقتا لغاية لما اخلص انطحانات ان شاء الله