الاثنين، 30 يناير، 2012

سنة تالتة ابتدائي


أنا درست لأطفال ولكبار لكن بالرغم من كده سنة تالتة ابتدائي مأثرين فيا بطريقة كبيرة هحكيلكو شوية عليهم

سنة تالتة ابتدائي أنا اعتمدت معاهم أسلوب اللعب علشان يحبوا اللغة ويتعلموا ده غير أن فيهم كتير شطار كمان فبيساعدوني أني ابتكر العاب جديدة وحاجات تفرحهم

سنة تالتة ابتدائي هما الفصل اللي بيفضلوا طول اليوم يسألوني أستاذه متى حصتنا؟ ولما الحصة بتاعتهم تقرب وأقولهم انا عليكم الحصة الجاية يفضلوا يقولوا هيه هيييييييييه هييييييييييه ويتنططوا علينا انجليزي علينا انجليزي هيييييييييييه

سنة تالتة ابتدائي هما " الفصل البسكوتة" اللي مشاعرهم بتظهر عليهم على طول وأنقياء أوي لسه متعلموش الكدب والنفاق

سنة تالتة ابتدائي هما الوحيدين اللي بيبقوا عايزين يشيلوا الشنطة بتاعتي او اللاب توب وبيحبوا يساعدوني

امبارح خرجت خروجة اجبارية مع ماما وجيراننا برغم اني كنت تعبانة شوية ولقيت طالب من تالتة ابتدائي أول لما شافني برق وكإنه شاف نجمة سينما :) وجري عليا وسلم عليا واللي انا اتفاجئت بيه انه كان عايز يبوسني طبعا انا وشي احمر مع ان الطفل بيتصرف بعفوية قولتله كلام أهبـــــــــــل تبريرا اني مش هينفع أبوسه طبعا الواد يا عيني اتحرج وانا طلع عليا شبح يلا نمشي يلا نمشي حتى ماما متعرفش انا اتعصبت كده ليه :) مبحبش طلابي يشوفوني وأنا تعبانه وهما كانوا كتير في "ماكس" امبارح

سنة تالتة ابتدائي لو ربنا أراد ورجعت شغلي هيبقى علشانهم وبس

سنة تالتة ابتدائي أكتر أطفال هفتقدهم لما ارجع مصر ان شاء الله علشان الدبلومة اللي قالوا امتحاناتها في شهر 5 ومازلت مستغربة لغاية دلوقتي من ان الكلية يقدموا الامتحان ويخلوه بدري اوي كده !!

سنة تالتة ابتدائي لازم أتصور معاهم إن شاء الله وأخليهم ذكرى جميلة عندي

الاثنين، 23 يناير، 2012

أم الدنيا محتاجة كالسيوم

> الفقرة دي مجنناني من كتاب في خدمة السلطان لإيان جاردنر وبقرأه حاليا
الكتاب ده جالي بالصدفة ولما بدأت قرائته عرفت انه ضروري جدا الواحد يعرف تاريخ المكان اللي هو عايش فيه ويا سلام لو كان من وجهة نظر محايدة وهقسم الكلام لمرحلتين قبل وبعد :

الفقرة اللي جاية مقتبسة من الكتاب النسخة العربية ص35

قبــــــــــــــــل : " لم تكن هناك طرق معبدة في عُمان – بضم العين- حتى بداية السبعينات، وكان هناك مستشفى واحد، ومدرسة ابتدائية واحدة ، ولم تكن هناك هواتف ، ولا بنية أساسية من أي نوع جدير بهذه التسمية ، سوى قنوات قديمة لتوزيع المياه. وكان من غير المسموح به قانونا الاستماع إلى الموسيقى أو لبس النظارات الشمسية.
وكانت بوابات مسقط المسورة تغلق ليلا ، وإذا كنت في الخارج وتريد أن تدخل، فالأمر أسوأ مما تتوقع ، أما إذا أردت التجول داخل المدينة ليلا فعليك أن تحمل فانوسا. ...... وبمزيد من التدقيق ، كان المرء يجد درجة من التداعي في المباني تبعث على الكأبة ، وانعداما تاما تقريبا لأية مرافق نافعة، سواء كانت قديمة أو حديثة وكانت السوق – إذا استطعت العثور عليها- يباع فيها ما قلت قيمته أو اهميته . ...... لقد كانت هذه العاصمة منطقة مكتظة بالمباني البالية الوسخة المكسوة بالغبار وكانت مسقط في أعين الجميع – ما عدا المولعين بالجزيرة العربية القديمة- بمنزلة مكان للنفايات . "

بعــــــــــــــــد : البلد دي اللي الكاتب بيتكلم عليها كانت كده في السبعينات احنا دلوقتي في الألفية التانية يعني مر حوالي 40 سنة البلد دي بيجيلها مصريين من أوائل الثمانينات يشتغلوا فيها – قبل ما أتولد- أما عن رؤيتي الشخصية فكفاية أوي إني أقول اني دخلت سلطنة عمان من غير فيزا بالطريقة التقليدية :) من غير ما أضطر اني أقف في طابور طويل وأخد ختم الفيزا زي بلدي قبل الثورة كنت بقف بالثلاث ساعات استنى تأشيرة الدخول لبلدي وبعد الثورة وقفت حوالي نص ساعة أما في عمان فدخلت في 5 دقائق دخلت على بوابة الكترونية واتعاملت مع تعليمات الكمبيوتر والكمبيوتر سجل لي التأشيرة من غير ختم وتعقيدات اني دخلت البلد :)
ثانيا البلد اللي الكاتب وصفها بإنها مكان للنفايات دلوقتي من غير مبالغة بتبرق من النضافة أنا خرجت من المطار وبرغم اني جيت قبل كده كذا مرة لكن كنت مستغربة من نضافة الشوارع بالطريقة دي ده غير حاجات تانية كتير قولتها قبل كده "

في تجارب كتير لبلاد كتير قبلنا بدأوا من الصفر ودلوقتي بقوا بلاد متقدمة وده مثال لدولة عربية كانت حاجة ودلوقتي بقت حاجة تانيه خالص

ان مصر ترجع تاني لمجدها ولدورها الاستراتيجي وتبقى زي ما بنتمناها دي حاجة مش مستحيلة لأنها حصلت قبل كده مصر بس محتاجة شوية كالسيوم فقدته في السنين اللي فاتت واللي قبلها من الظلم والاستبداد وقلة الضمير والفساد و.......

مصر هترجع أنا متأكده سواء اليوم ده قريب ولا بعيد

تحية لكل اللي نفسهم مصر تبقى أحسن بلد في الدنيا وتحية لأمهات وأهل الشهداء وتحية للثورة "المستمرة"
وأنا مش مع احتفالات 25- يناير "بكرة" حتى مش مع الاحتفال بعيد ميلادي يوميها "26" يناير

اليوم ده لازم نقف دقيقة حداد على أرواح كل شهدائنا اللي لسه حقهم مرجعش ولا اهاليهم ارتاحوا لازم نكمل مشوار بدأناه لأن اللي يوصل لنص السكة ويقف كإنه متحركش من مكانه أصلا !!

لا تيأسوا أن تستردوا مجدكم ** فلَرُبَّ مغلوب هوى ثم ارتقى

مَدت له الآمال من أفلاكها ** خيطَ الرجاءِ إلى العُلا فتسلَّقا

فتجشَّموا للمجد كلّ عظيمة ** إنّي رأيت المجد صعبَ المرتقى

من رام وصْلَ الشَّمس حاك خيوطها ** سبباً إلى آماله وتعلَّقا (حافظ ابراهيم – تحية للناشئين)

كلنا حاطين ايدنا على قلبنا وبنقول يارب بغض النظر عن مجلس الشعب الكوميدي ضحكوني كتير النهاردة :)

الأحد، 8 يناير، 2012

ترقص وحيدة


هي طفلة تعشق الرقص وترقص حتى لو لم يكن هناك أي موسيقى فالموسيقى تسري في قلبها وروحها

صغيرة هي على وضع مساحيق التجميل ولذلك هي تعشق تنوع الألوان في ملابسها وتعشق الفساتين المنفوشة وفساتين السهرة والفرح

طفلة ترى كل شيء مميز حتى خيوط شمس الصباح ترى فيها ألوان قوس قزح وتشعر منها بالدفء وتربت الشمس على كتفيها فتدفئ روحها وتشعلها نشاطاَ

طفلة تحب اللعب والفوضى وتغمر الجميع بالمرح وتعشق الصخب والهدوء والأيس كريم والشوكولاته :)



كبرت قليلا الأن تمنت منذ فترة ليست ببعيدة أن يشاركها أحد رقصتها ومن يومها لم ترقص أبدا

لم تعد تشغل الموسيقى بصوت عالي وتغني معها الا " كل فين وفين"

كبرت قليلا لكي تستطيع وضع مساحيق التجميل ولكنها لم تعد تحبها بما فيه الكفاية ولكنها تفضل شرائها وربما رجع هذا لأنها من صغرها تعشق الألوان وتفضل اقتنائها في أي شيء :)

كبرت قليلا حتى نسيت المراجيح والألعاب واليوم في غفوة قليلة من الزمن عنها عادت للتتأرجح بين السماء والأرض على " المرجيحة"

كبرت قليلا لترى الكثير من الأشياء عادية ولكنها ليست كذلك فكل دقيقة جديدة في الحياه هي مميزة فلن تأتي مرة أخرى ولن تعود

كبرت قليلا وتفتقد طفولتها وتعتزم أن تعيش اجمل مراحل عمرها وتأخذ أفضل ما أحبته في طفولتها



الجمعة، 6 يناير، 2012

ذكريات جيل الثمانينيات


# UP 20ده هاشتاج على تويتر عجبتني فكرته وقولت أتكلم شوية على جيلي جيل العشرينات

• احنا الجيل اللي طلع على أيامه كل الحاجات الجديدة وقبله مكنتش مشهورة أو " مكنتش موجودة" زي الدش والكمبيوتر اللي كان بادئ بطريقة بدائية خالص والجيل برضه اللي شاف اللاب توب والبلاي ستيشن


• جيل لحق اخر شوية من بلده وهي هوليود الشرق


• جيل مجلة ماجد وسمير وبلبل وميكي وفلاش ورجل المستحيل وروايات للجيب


• جيل أغلبه بيحب فيلم ميل جيبسون Brave heart وyou have got mail لميج رايان وتوم هانكس وجيل أغلبه حافظ أغنية تايتانيك لسيلين ديون وشافوا الفيلم أكتر من مرة .

• الجيل اللي شاف تطور الموبايل من "فردة شبشب" لغاية ما بقى تاتش

• جيل الأتاري ولعبة ماريو وسباق العربيات والدبابات وهو نفس الجيل اللي شاف الأيباد وأي فون والبلاك بيري ...

• الجيل اللي درس في ابتدائي في "مصر" لغاية سنة خامسة ابتدائي بس والجيل اللي شهد رجوع سنة سادسة ابتدائي تاني

• جيل لحق الأكل البيتي قبل الوجبات السريعة والديلفري

• جيل كان في على أيامه أكلات دلوقتي مبقتش معروفة زي ال "بوفتيك"

• جيل بقلظ وماما نجوى وعمو فؤاد وبوجي وطمطم الأصلي وبكار

• جيل الشيخ الشعراوي يوم الجمعة وبرنامج العلم والإيمان

• جيل أماني وأغاني وجيل ميلودي ومزيكا

• جيل اليتيمات عاطفيا والأحلام الضائعة اللي بنحاول نرجعها

• جيل صداقة الفيس بوك اللي الأصدقاء فيه غالبا مجرد رقم بيزيد أو بيقل

• جيل الصداقة والحب من وراء شاشة كمبيوتر وجيل الهدايا مجرد صور عالمواقع الإلكترونية

• جيل الناس المزيفين الكتار أوووووي والحسد والحقد والوحدة والمدنية المزيفة

• جيل الثورات العربية وكلمة حق ضد الظلم الجيل اللي شايل روحه على كفه

• جيل كلمتين وبس لفؤاد المهندس وأبلة فضيلة والى ربات البيوت وصباحك معطر مفتح مزهر وبالسلامة يا حبيبي بالسلامة :) والجيل اللي شاف كل ده راح ومفضلش منه غير أبلة فضيلة

• الجيل اللي لحق المسحراتي في رمضان ولمة العيلة عالسفرة والفانوس الأصلي بشكله الأصلي مش الصيني زي دلوقتي

• الجيل اللي كان بيشوف مدرسين الإنجليزي والكمبيوتر "نجوم سينما" والجيل اللي شاف استغلال المدرسين وبدأت في عهده الدروس الخصوصية عيني عينك

• الجيل اللي كان فيه الطلاب مع بعض مسلم ومسيحي متصاحبين وبيذاكروا سوى لأن الدين ملوش علاقة بالصداقة

• الجيل اللي البنات فيه كانوا رومنسيات أوي وفي نفس الوقت بقوا عمليات أوي واختلفت طموحاتهم واولوياتهم ومتطلباتهم في شريك الحياة

• جيل أغاني فولا فولا وكوكو واوا والبطة أنتيكا وكاك كاك أنا الفرخة واحنا الكتاكيت وكان في بنت اسمها تررم والساعة ف ايدك كام يا عمو الساعه كام :)

• جيل أغنية ماكارينا ورقصتها كمان والرقصات السلو في الأفراح :)

ذكريات :)