السبت، 12 يونيو 2010

يوم الأدب الأمريكي


يسعد صباحكم ومسائكم

مبدأيا محدش يسألني عن امتحان الفرنساوي لأنه فات والمثل بيقول اللي فات مات وميجوزش ع الميت غير الرحمة :)


النهاردة بدأت فعليا بإمتحان أول مادة "أدب أمريكي" في أخر ترم ليا في كليتي الموقرة المادة طول الترم كانت لذيذة جدا والامتحان النهاردة كان لطيف بس ملحقتش أحل الحل اللي كان نفسي فيه لأن الامتحان كان طويل جدا ، على رأي المثل مكتــــــــــــوب واللي مكتوب ع الجبين لازم نبص في المرايا علشان نعرف نقرأه :)
البنوتة بنت خالتي بدأت النهاردة انطحانات ثانوية عامية ولأن مروة توأمي الأصغر مني فكنت قلقانة جدا عليها وكأن انا اللي عندي اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، استغفر الله العظيم ثانوية عامية الشر بره وبعيد يعني :)
والصبح وانا بقول اللهم اخزيك يا شيطان وفعلا عايزة أذاكر بصيت للكتاب وقولتله أغنية حماقي : شكلنا هنسيب بعض قريب ولا قريب ليه ما خلاص كلها ساعتين يا حلو ومش همتحن فيك تاني نياهاهاهاهاهاها - ضحكة شريرة-
وصلت الكلية وقعدت شوية بره الكلية قبل ما ادخل اللجنة وكنت قلقانة اوي من البحث اللي المفروض اكتبه في الامتحان " ليجيا" بتاعت ادجر الان بو يزهزه عصره وينصره على مين يعاديه هاي هي ، المهم وانا داخلة الكلية لقيت واحد ماشي بيقول : هانت أيوة هانت فترة وأنسى الحب ده ، اذبهليت لثواني وبعدين ابتسمت ودخلت الكلية نفس الأغنية اللي كنت بغنيها الصبح :) الغريب ان في أغاني معينة أو روائح معينة أو حتى أكلات معينة بتفكرك بمشاعر معينة برضه :)
دخلت اللجنة في الوقت بالضبط واستغربت ان المدرج مليان ويعتبر ان انا اتأخرت مع اني دخلت اللجنة في الوقت بالضبط !
كتبت اسمي ورقم جلوسي - عسل رقم جلوسي ده بجد رقم لذيذ- وبعدين في ورقة بنوقع عليها فلما المراقبة لقتني مش موجودة وقعتلي هي في ورقة من الورقتين اللي بنوقع عليهم علشان ميتحسبش اني غايبة - كتر خيرها بصراحة- ساعات في مراقبين بيبقوا ملايكة وساعات في مراقبين بيبقوا اخوات الشياطين .
اول سؤال شوفته كان اني اتكلم عن البحث مفتكرتش غير اسم القصة والكاتب وبس :( حصل لي BLOCK MINDED قولت مبدهاش سيبنا من ليجيا وحليت أسئلة تانية وفي الأخر خالص الحمد لله افتكرت البحث وحاولت على اد ما أقدر اكتب كل نقاطه وبراجرافاته وسلطاته وبابا غنوجه :)
اول مرة معرفش QUOTATION من أول ما دخلت الكلية وانا بعرف الأقتباسات وبعرف أحللها كويس أوي واتناقش فيها لكن النهاردة معرفتش كوتيشن او اقتباس :(
في سؤال عن قصة كنت بتناقش فيها انا وزميلاتي وانا وماما هقولكو ملخصها أميرة حبت واحد من مستوى أقل منها وأبوها الملك هيحاكم حبيبها بإنه هيحطه قدام بابين باب وراه ليدي زي القمر لو فتح الباب هتكون من نصيبه والملك هيجوزهاله والباب التاني هيكون وراه نمر وطبعا هياكله ، الملك كان فاهم ان لو الانسان برئ مستحيل يفتح الباب بتاع النمر
المهم السؤال وليكم برضه لو انتي مكان الأميرة وعارفه في ايه ورى الأبواب هتختاري لحبيبك ايه؟ انا اخترت ومتقولوش عليا شوريرة
اخترت النمر لأني مش هستحمل ان حبيبي يكون مع واحدة تانيه هموت كل ثانية وطالما في الحالتين هتحرم منه وهيتحرم مني وطالما كده كده كلنا هنموت يبقى يموت بالنمر دلوقتي أحسن :)
فأجه رن جرس الخطر ولقيتهم بيقولوا لسه 5 دقايق وانا لسه مخلصتش نص الانطحان ، طبعا كنت فلة يا روحي وقتها
النهاردة حصلت محاضر غش :( بيصعبوا عليا الناس اللي بتغش دي
واول مرة أشوف الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة النهاردة وكنت فخورة أوي بإصرارهم على الدراسة
خلصنا امتحان وانا طالعه من اللجنة كل زميلاتي متنحين ومبوزين وكلنا مكناش عارفين اخر كوتيشن : كلمت ماما ورحت للكتكوتة واول اغنية سمعتها للجريني بتقول : ما انا قربت خلاص انهار واللي ايديه يا حبيبي في المية مش زي اللي ايديه في النار :) عليت الكاسيت عالأخر وسرحت مع النغمات
الامتحان الجاي ان شاء الله -مقال- essay
وأغنية المادة دي من سنة أولى ازاي ازاي ازاي اوصفلك يا حبيبي ازاي ان المادة غريبة ازاي يا حبيبي

ليست هناك تعليقات: