الخميس، 15 مايو، 2014

زاد المعاد في السفر للبلاد



قبل ما نحجز تذاكر السفر كنت هتجنن علشان نحجزها فضلت من أجازة نص السنة لغاية شهر مايو متابعة شركات الطيران وكل ما الصيف بيقرب الأسعار بتغلى وبتزيد وبتتوحش مع إن مفيش إقبال على السفر لمصر من المصريين والعرب عموما السفر للسياحة دلوقتي بقى أكتر للإمارات وماليزيا وأوروبا وهو ده السبب اللي خلى التذاكر تغلى الطيارة هتطلع ب50 مسافر من 100 مقعد على الطيارة يبقى نقسم سعر ال100 مكان على الخمسين مسافر علشان نبقى كسبانين ..


السنة اللي فاتت وأنا مسافرة حسيت بحنين كبير لكل حاجه في بيتنا ، إن كل حاجه بتوشوشني وبتقولي هتوحشيني زي ما أنا متعودة لما بغيب عن بيتنا لفترة طويلة بودع كل الحاجات اللي بحبها وبقولها هتوحشيني وإديت وعد لممتلكاتي الصغيرة إني هرجع لها تاني في نص السنة وحاولت كتير حاولت وحاولت وحاولت ومفيش فايدة معرفتش .




كان نفسي جدا أسافر على طيران الإمارات وبعد عذاب الإنتظار بعدما خلاص بدأت أنهار وأزهق وأتعب أخيرا حجزنا تذاكر الطيران وعلى طيران الإمارات :) . أحلى رحلة في حياتي كانت على طيران الإمارات كنت طفلة والأطفال بيتدلعوا على الطيارة وفي المطار :) كنا مسافرين في مهرجان صيف دبي في مطار دبي فاجئوني بشنطة فيها أقلام رصاص وألوان وكتاب تلوين وعلى الطيارة بدأوا ببسكويت ووزعوا علينا دباديب صغيرة ^_^ وكمان الرحلة كانت مريحة برغم إن الرحلة إتأخرت 8 ساعات وروحنا المريديان قعدنا هناك وارتحنا لغاية ما جه معاد الطيارة وحصلت هناك حاجات كتير مع المصريين ملهاش علاقة بالإتيكيت من قريب أو بعيد ميتحكيش عليها ! غير كده الرحلة كانت مريحة والخدمة مميزة والأكل لذيذ مش مسمم زي طيران الكويت . فيارب الرحلة اللي استنيتها طول السنة تبقى رحلة سعيدة ومريحة يارب وياخدوا بالهم إني لسه طفلة بس طفلة كبيرة :) .


ساعات في ناس بيبقوا أوطان لينا جوه الوطن قادرين يفهمونا ويحسوا بينا برغم المسافات وشوقنا للقائهم بيبقى أكتر من شوقنا للوطن نفسه وعلشان كده اللقائات الأولى بعد سنة غياب بيبقى ليها طعم مختلف وبتبقى مميزة وذكرى حلوة بعيش عليها سنة تانيه في الغربة . اللقائات الأولى  بتدوم والإنطباعات الأولى بتفضل دايما في الذاكرة.


رمضان في مصر بيبقى حاجه تانيه مفتقده روحه السنين اللي فاتت ومفتقدة حبايبنا اللي طلعوا للسما وسابونا ويارب نقدر نتجمع تاني معاهم في الجنة  
 ويارب إحنا نقدر نرجع اللمة والفرحة وروح رمضان تاني يمكن نعرف .  

هناك تعليقان (2):

Sarah .. يقول...

أنا مستنية لقائنا الأول :)

مش عارفة هتوصلى إمتى تحديداَ .. بس ع كل حال توصلى بالسلامة
:)

Lady E يقول...

وأنا كمان مستنياه يا سارة

إن شاء الله الشهر الجاي .. تسلميلي ^_^