الجمعة، 11 نوفمبر 2011

سقفك بعيد فوق في السما :)

البوست اللي فات أتمنيت الترحال :) أي السفر وطلبتها ونولتها سافرنا من صلالة لمسقط 1000 كيلو :) بحالهم بأمطارهم بعاصفة الصحراء فيهم كانت رحلة زي الفل بصراحة الحمد لله واللي زاد وغطى أن معدتي كانت بتوجعني المشكلة العويصة أني لما بضايق أو بضطر أكلم حد بطريقة عدوانية أو سخيفة بتيجي فوق دماغي وأنا اللي بتعب حتى لو اللي قدامي يستاهل ضرب النبابيت والبراطيش والقباقيب وما شابه

بمناسبة اللي يستاهلوا الضرب وبما إن الشيء بالشيء يذكر الشوية اللي أعرفهم من المصريين اللي ممكن يتقال عليهم مصريين بيفهموا نوعا ما هنا ان شاء الله هيروحوا السفارة يسجلوا اسمهم وينتخبوا أما باقي وأسفة في اللفظ -.........- اللي مصريين بالجنسية بس !! أغلبهم مش هينتخبوا ولا في دماغهم أصلا !!!!!!!!!!
إن شاء الله هروح يوم السبت السفارة المصرية اللي لقبها – وأنا عاملة نفسي نايمة- ومن موقعي هنا بقول لكل فروع سفارتنا في كل أنحاء العالم جاتكو ستين ألف نيلة متوزعة عليكم بالتساوي لأن سفارتنا بره بلدنا لو لقت مصري في مشكلة – وعن تجربة احكيلكو عليها بعدين- بتكلكع له الدنيا وبتجمعله كل الروتين وتشيله الهم ولذلك سفارتنا في الخارج زي قلتها للأسف !! وعلى فكرة هما مش خريجين سياسة وإقتصاد زي ما كتير متخيلين !!
وكمان عايزة اروح سفارة بريطانيا علشان أبقى اجندة رسمي :) علشان أحضر لرحلتي لبريطانيا ان شاء الله ويارب أخو الأمير اللي اتجوز السنة دي ميفكرش يتجوز السنة دي والجاية علشان عايزة أزور بريطانيا السنة دي جدا جدا وبجد الرحلة دي عارفة أنها هتفرق معايا كتير أوي وهتخليني فرحانة وفي أحسن حالاتي ولذلك يارب .

النهاردة وبعد 3 أيام معدتي العصبية :( كانت بتوجعني فيهم أخيرا الحمد لله معدتي خفت – يااااااااه المعدة تاج على رؤوس اللي بياكلوا :)) إضطريت أخد عصير ومشروبين بس طول يوم السفر على أمل أن معدتي تخف وخفت معدتي نوعا ما الحمد لله تاني يوم :) وجبت سنيكرز حبيبة يسري فودة وأكلتها علشان أشوف تأثيرها فعلا زي ما قال ولا ايه وهي فعلا بتشبع جدا وبتدي طاقة تكفي أسبوع حسب كلام يسري فودة :)
ونزلنا أشترينا هدايا لأصحابنا وكنا معزومين عندهم هما مصريين وطنط فضلت تقولي عملالك مفاجأه ااااااااااه من دي مفاجئة يا إيناس أااااااااااه لأ دي مش مفاجئة دول أتنين اااااااااااااااااه يا إيناس :)
- انا بصراحة أتخضيت- أصل طنط كانت بتقول أه من المعاميق !! دي كده تبقى مفاجعة مش مفاجئة
و10 دقائق طنط دخلت وسابتني مخضوضة وبقول يارب خير وسابتني كمان للأسئلة هو في إيه؟ يمكن طنط بتتكلم على بنوتتها ؟ طيب بتتكلم عنها كده ليه؟ وشوية طنط جت وأدت لماما بيبي صغنن عنده شهر وإحنا بجد اتفاجئنا على اتبسطنا كوكتيل مشاعر عسول أوي :) وبعدين طنط دخلت وجابت البيبي التاني وأدتهولي :) بسم الله ما شاء الله تؤام ربنا يبارك لهم فيهم ويشفيهم ويعافيهم ويحفظهم بجد أتبسطت أوي وصحبتي الأنتيم نطت في دماغي هي وكارين طبعا هي عارفة نفسها من غير ما أقول :)
وأخت التؤام التانية 3 سنين" رنا" طبعا البنوتة كانت مضايقة من الأطفال الجداد اللي أخدوا كل الحب والإهتمام
ومليون في المية كنت حاسة بيها :) اطفال زي بعض بقى هههههههههه أصل وأنا في سنها كانوا بيقولولي هتعملي ايه لما يجيلك أخوات يا ننوسة وكان ردي بكل عفوية وتلقائية وبراءة الأطفال في عينيا : هرميهم من الشباك :))
طبعا ناس كتير كانوا بيزعقولي فغيرت مقولتي الشهيرة وبقت هرميهم من البلكونة :) هو أنا كده حبايبي مبيقبلوش القسمة مع حد علشان كده قربت من رنا وشوية بشوية أخدت عليا وأخدت عليها ولعبنا بالمكعبات والعروسة وحضنا بعض وأتوشوشنا علشان محدش يسمعنا :) ولعبنا بتوك الشعر وقعدنا مربعين رجلينا على السرير وأتمشينا في الأوضة وكانت عايزاني أبات معاها أنا على سرير وهي على سرير وأمرها لله هتاخد أختها جنبها علشان أنام مستريجة على سرير لوحدي :) المهم لازم أقعد ونلعب سوى وكانت ماسكة فيا وسابتني أمشي بالعافية ومرضتش تبوسني علشان ماشية وسايباها :) وكمان بيبي من البيبهات كان بيعيط فشيلته وطبطبت عليه وسكت وضحك فأخته الكبيرة قالتلي أنتي بيحبوكي الأطفال :) بعدها على طول أخوها عيط :) أما أنا ونهى أختهم الكبيرة ففضلنا نتكلم عن الإنجليش والأفلام والمدرسة وحكيتلي فيلم وغنينا سوى أغنية سيلين ديون تايتانك وأتاري الفيلم ده تتوارثه الأجيال ههههههههه جيلنا كله من البنات حافظ الأغنية دي وفي كتير مش فاهمين معناها أصلا بس حافظينها وعن نفسي كنت وأنا اد نهى بحب الفيلم ده بطريقة مش طبيعية بس طبعا شوفت النسخة المسموح للأطفال بمشاهدتها منه وكمان الأغنية دي بداية حبي لأغاني سيلين من وقتها وبدأت أسمعها .
الفكرة في العزومات انها بتبقى دفا ولمة وحب ومرهقة برضه علشان بوزع طاقتي على كل أهل البيت ولازم لازم لازم أسيب لهم طاقة إيجابية في البيت ضحك وفرحة وكلام حلو ودعاء ليهم بالخير وسؤالهم عن أحوالهم وأهتمامتهم علشان كده بخرج من العزومة مرهقة وعايزة أناااااام علشان أشحن طاقتي وأرجعها تاني
ومع إني روحت العزومة بالعافية :) لكن بجد الحمد لله أستمتعت باليوم وطنط نفسها في الأكل خطير ما شاء الله عليها :) وكمان كانت عاملة لينا عزومة أهل العروسة لخطيب بنتهم مش عزومة عادية كمان ربنا يديها الصحة ويعينها ويديها كل خير هي وعمو وأطفالها .
ملحوظة : النت عندي حاليا أوحش من وحش بحاول أنشر البوست ده ومطلع عيني بقاله شوية ده أول بوست في التدوين اليومي لمدة شهر واحتمال يفضل كذا يوم لغاية لما ارجع صلالة والنت يبظبط عندي ان شاء الله

هناك 6 تعليقات:

rona ali يقول...

ايه البدايه الشيقه دى للتدوين

حلوة الروح دى دايما باجى هنا احس بروح الاسره المصريه الاصيله

ربنا يكرمك ويسعد قلبك دايمآ وتنولى مرضاك وتسافري ايطاليا :)

كنت هنا واستمتعت اوى

نيللي علي يقول...

بجد يعنى انا سعيده أنى بجى على بالك بجد ياأنوس ..دايما وابدا هقولك أنك أحساسك رائع جدا ووصفك ياريت تحطيهم جوا قصه قصيره ..بجد حاولى كل اللى بتعشى تعملى منه قصه قصيرة ..وأنا كمان أشتركت فى التدوين اليومى ..المقاله عن أيه ..لا هسيبك تخمنى بش شكلك هتعرفى من قبل ماتشوفى :)

nour alqamar يقول...

هههههههههههههههه قصه ممتعه استمتعت بالقراءه
وحمد لله على سلامتك
مع تحياتى
نور

Miss LoZa يقول...

الف سلامة عليكى يا نوستى :(
يا رب يا رب تحققى الى نفسك فيه علشان تبقى مبسوطة :)
ومبروك على البيبيز بقه وعقبالك ان شاء الله انا وانتى :) :$
والحمد لله انك اتبسطى اصلا <3
تيجى بالسلامة ومستنياكى انا :$ :)

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

حمدالله ع سلامتك
وربنا يفرح قلبك دايماً

P A S H A يقول...

:)
معلش أنا هاستأذنك أحط إيدي على التنبية اللي في الشمال وأسرق الصورة اللي تحت منه "أغلى من المال" لأنها جميلة جداً بجد
تحياتي على البوست الدافيء
:)